Salat Khauf (Salat Takut)
Oleh : MuhammadNadzri
Penulisan ini merupakan hasil tugasan bagi kuliah Fiqh Ibadah semasa penulis mengambil Ijazah Syariah di Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara, telah dibentangkan pada tarikh 27 Oktober 2013. Ditulis asal dalam Bahasa Indonesia.
Apabila kita sedang ada di medan pertempuran (menghadapi musuh), seperti berperang dengan orang kafir atau musyrikin, atau gerombolan-gerombolan yang hendak merosakkan keamanan dalam negeri, misalnya merampas harta benda dan sebagainya, bolehlah kita mengerjakan “solat takut”, apabila telah masuk waktu salat.
2. Ketika musuh berada di arah kiblat dan
terlihat oleh tentera muslim tanpa terhalang oleh
apapun.
Penulisan ini merupakan hasil tugasan bagi kuliah Fiqh Ibadah semasa penulis mengambil Ijazah Syariah di Institut Agama Islam Negeri Sumatera Utara, telah dibentangkan pada tarikh 27 Oktober 2013. Ditulis asal dalam Bahasa Indonesia.
Apabila kita sedang ada di medan pertempuran (menghadapi musuh), seperti berperang dengan orang kafir atau musyrikin, atau gerombolan-gerombolan yang hendak merosakkan keamanan dalam negeri, misalnya merampas harta benda dan sebagainya, bolehlah kita mengerjakan “solat takut”, apabila telah masuk waktu salat.
Allah SWT berfirman di
dalam Al-Quran :
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ
“Dan
apabila kamu ada pada mereka, dan kamu hendak mengerjakan solat beserta mereka,
maka hendaklah berjaga sebahagian di antara mereka bersama-sama dengan kamu dan
hendaklah mereka pegang senjata mereka, dan apabila mereka (yang solat
besertamu) sujud hendaklah mereka pindah dari belakang kamu (untuk menghadap
musuh), kemudian datang pula golongan yang lain yang belum solat hendaklah
mereka solat bersama-sama dengan kamu yang lain mengambil penjagaan dan
memegang senjata mereka.” QS AN-Nisa’
:102
Definisi Solat
Khauf
Bahasa : Berasal dari kata arab خوف
yang bererti takut.
Istilah : Solat yang dilakukan dalam keadaan khuatir yang bersangatan atas keberadaan musuh, atau
dalam keadaan perang.[1]
dalam keadaan perang.[1]
“Cara
solat ketika sangat khuatir kemungkinan adanya bahaya sewaktu sedang solat.”[2]
Adapun
syarat, rukun, dan jumlah rakaat solat takut adalah seperti solat biasa yang
dilakukan pada waktu aman, kecuali sesuatu yang khusus di dalamnya sebagaimana
yang akan diterangkan nanti.
Permulaan
disyariatkannya solat takut ialah pada zaman Nabi SAW dan syariat itu tetap
berlaku hingga sekarang, bahkan hingga akhir zaman. Ertinya boleh pula
dilakukan bila perlu.
Apabila
hendak mengerjakan solat takut di medan pertempuran, terlebih dahulu hendaklah
kita memperhatikan keadaan musuh yang sedang kita hadapi.
Jenis-jenis Solat Khauf
Cara yang dijalankan oleh Rasulullah
SAW berbeza riwayatnya. Sebagian ahli hadis meriwayatkan tiga cara, sedangkan
yang lainnya sepuluh cara, ada yang meriwayatkan 16 cara, bahkan ada pula yang
meriwayatkan 24 cara.[3]
Di dalam Fiqih Imam Syafi’i karangan
bersama Drs. H. Ibnu Mas’ud dan Drs. H. Zainal Abidin S., dinyatakan bahawa
ulama fiqh berkata, “Cara-cara melaksanakan solat takut yang berasal dari
Nabi SAW ada enam belas cara, tetapi Imam Syafi’i memilih tiga cara saja dari
keenam belas tersebut.”[4]
Semua perbezaan itu mungkin telah
dikerjakan oleh Rasulullah SAW kerana keadaan pada waktu itu berbeza-beza.
Namun, yang dimaksudkan sebenarnya adalah betapa pentingnya untuk mengerjakan
solat sebaiknya, di samping tidak melalaikan penjagaan serta perlawanan terhadap
musuh.
Di sini hanya akan digambarkan tiga
cara yang dikerjakan baginda, dengan tidak membantah cara-cara yang lain, yang
benar disampaikan oleh kebanyakan alim ulama dan pengarang fuqaha’ kita
sekalian.
- Ketika musuh berada dalam posisi tidak pada arah kiblat dengan jumlah yang sedikit.
- Sepertimana Solat Rasulullah SAW di “Zatur Riqa” dan “Bathnin Nakhl”[5]
- Imam membagi jamaahnya menjadi dua regu :
- Lalu, imam solat berjamaah dengan regu di belakangnya satu rakaat. Setelah itu, imam berdiri tegak untuk rakaat yang kedua, dan regu di belakang imam menyelesaikan solatnya masing-masing hingga salam.
- Selanjutnya, regu yang sudah selesai berbalik menghadap musuh menggantikan regu yang tadi melindunginya. Regu yang tadi membentengi imam bersolat jamaah pada rakaat pertama, sekarang bergiliran mengikuti imam untuk solat sebanyak satu rakaat. Bagi imam, ini adalah rakaat kedua. Ketika imam menjalankan tahiyyat, regu ini terus melanjutkan solat sampai selesai salam. Imam duduk tahiyyat sambil menunggu mereka mengucapkan salam bersama-sama.
- Sepertimana Solat Rasulullah SAW di “Asfan”
- Imam boleh mengatur jamaah menjadi dua saf. Ketika imam takbiratul ihram, diikuti pula oleh seluruh jemaahnya, kerana sudah menghadap kiblat semuanya.
- Pada rakaat pertama, imam melakukan gerakan sampai sujud, hanya diikuti oleh barisan pertama sahaja. Barisan di belakangnya melindungi.
- Ketika imam bangun, barisan kedua terus mengikutinya sampai bersujud bersama imam, kemudian melakukan tahiyyat bersama barisan kedua dan mengucapkan salam bersama-sama.
- Keadaan ini tidak memberi peluang sedikit pun untuk meninggalkan medan pertempuran. Bagi yang berkenderaan juga tidak mampu lagi turun dari kenderaan, bagi yang berkenderaan juga sudah tidak mampu lagi berhenti keluar dari pertempuran.
- Dalam keadaan ini, pasukan boleh melaksanakan salat semampu mungkin, boleh sambil berjalan, boleh sambil berkendaraan, boleh tidak menghadap kiblat, boleh pula sambil menembak bertubi-tubi kepada lawan.[6]
فإن
خفتم فرجالا أو ركبانا فإذا أمنتم فاذكروا الله كما علمكم
“Jika kamu dalam keadaan takut (bahaya), maka solatlah sambil
berjalan atau berkendaraan. Kemudian apabila kamu telah aman, maka sebutlah Allah
(solatlah), sebagaimana Allah telah mengajarkan kepada kamu”. QS Al-Baqarah : 239
Menurut Tafsir Ibnu Umar, yang dimaksudkan dengan “berjalan atau
berkendaraan” dalam ayat tersebut ialah menghadap atau tidak menghadap kiblat.[7]
[1] Marzuqi Yahya, Panduan Fiqih Imam
Syafi’I; Ringkasan Kitab Fathul Qarib Al-Mujib, Cetakan 1, Penerbit
Al-Maghfirah, Jakarta Timur 2012, hlm. 54
[2] H. Sulaiman Rasjid, Fiqh Islam,
Cetakan Sinar Baru Algensindo Offset Bandung, Juni 2012, hlm. 154
[3] H. Sulaiman Rasjid, Fiqh Islam,
Cetakan Sinar Baru Algensindo Offset Bandung, Juni 2012, hlm. 154
[4] Drs. H. Ibnu Mas’ud, Drs. H. Zainal
Abidin S., Edisi Lengkap Fiqih Madzhab Syafi’I, Buku 1: Ibadah, Cetakan II,
Bandung, Pustaka Setia Januari 2007, hlm. 337
[5] Drs. H. Ibnu Mas’ud, Drs. H. Zainal
Abidin S., Edisi Lengkap Fiqih Madzhab Syafi’I, Buku 1: Ibadah, Cetakan II,
Bandung, Pustaka Setia Januari 2007, hlm. 338
[6] Marzuqi Yahya, Panduan Fiqih Imam
Syafi’I; Ringkasan Kitab Fathul Qarib Al-Mujib, Cetakan 1, Penerbit
Al-Maghfirah, Jakarta Timur 2012, hlm. 55
[7] H. Sulaiman Rasjid, Fiqh Islam,
Cetakan Sinar Baru Algensindo Offset Bandung, Juni 2012, hlm. 158
Ulasan
Catat Ulasan
Kereta rosak panggil pomen,
Sudah baca harap komen. XD