Apa warna baju ini? Putih Emas atau Biru Hitam? Kenapa?

Sekarang ini, sedang hot diperdebatkan satu isu tentang warna baju. Pelik-pelik, gara-gara satu baju ini, habis kawan-kawan Facebook saya berpecah, jadi dua golongan hahaha. Ini semua kerana satu gambar baju gaun yang kini sedang tersebar luas di laman FB dan Twitter. Mesti korang pun ada ternampak gambar ni kan?

Baju yang menimbulkan sengketa. Warna apa?

Warna apa yang korang nampak? Putih Emas atau Biru Hitam?


Gambar baju ini telah dipos di dalam Tumblr oleh Caitlin McNeil, seorang penyanyi dari Scotland berumur 21 tahun, setelah dia mendapati rakan-rakannya sering berdebat tentang warna baju ini.

Caitlin McNeil yang punya angkara!
Gambar ini kemudian telah dimuat naik berjuta-juta kali ke laman-laman FB dan Twitter, akhirnya timbul dua puak yang masing-masing tak nak mengalah dengan warna sebenar baju ini !

ANTARA ORANG YANG TIDAK SEPENDAPAT. LAWAK!





KENAPA BOLEH NAMPAK WARNA YANG BERBEZA?

Sains! Ini disebabkan oleh Contrast atau Brightness Setting pada monitor atau skrin anda!

Skrin yang di setting dengan Brightness dan Contrast yang tinggi akan menampakkan warna Putih Emas yang jelas. Skrin yang agak malap pula biasanya akan menampakkan warna yang lebih malap, mudahlah dilihat sebagai biru dan hitam.


Ada juga pendapat lain, yang mengatakan seseorang yang telah berada lebih lama di hadapan skrin akan lebih cenderung melihat warna Putih Emas. Sebab, mata mereka sudah terlalu lama dihadapkan ke arah cahaya skrin.

Ya, memang warna sebenar baju ini adalah Biru Hitam!

Nasihat kami:
JAGALAH MATA ANDA. JANGAN MENGHADAP PC TERLALU LAMA.

Cuba kongsi sikit, korang nampak warna apa? Jujur ye....hehehe

Video Lain :

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

5 Masjid Paling Cantik di Perak

5 Bilik Hotel yang Paling Mahal di Malaysia