Apa yang Terjadi Jika bulan Tiada?



Pernahkah anda membayangkan jika bulan tiada?

Penurut pakar astronomi, bulan sebenarnya mampu dmusnahkan oleh manusia dengan cara meletupkan ia dengan menggunakan TNT sebanyak 30 trilion megaton. Jumlah peledak yang begitu mengerikan bukan?

Namun dengan jumlah TNT sebanyak itu, Bulan tetap tidak akan hancur dalam kepingan-kepingan super kecil. Bongkahan besar dari sisa ledakan tetap akan berkumpul di sekitaran 'wilayah' bulan karena kuasa gravitinya

Hakikatnya, Bulan juga mampu dimusnahkan dengan cara yang lebih mudah - melalui perlanggaran yang kuat oleh asteroid.


Lalu apa yang terjadi jika Kita atau serangan dari Asteroid mampu memusnahkan Bulan ?



1. Bumi jadi Saturn


Ya, jika bulan dihancurkan sehingga menjadi kepingan yang cukup kecil. Maka serpihan-serpihannya akan ditarik oleh Graviti Bumi dan orbit Bumi akan membuat serpihan Bulan membentuk Ring/Cincin seperti Cincin Planet Saturns.

2. Bumi Tiada Pelindung


Setiap hari, meteor dan asteroid berkeliaran di sekitar Bumi dan Bulan. Dan sejak dahulu kala Bulan telah melindungi kita dari serangan Asteroid. Asteroid besar dan kecil yang boleh saja menghentam Bumi sebaliknya 'menghentam' Bulan. Kerana itulah kita ketahui bahawa di Bulan ada begitu banyak kawah-kawah akibat hentaman benda angkasa.

3. Lautan terganggu


Sejak dulu Graviti Bulan membantu Bumi membentuk 'kehidupan' nya sendiri. Salah satunya Lautan dan Kutub. Berkat Bulan, kutub utara dan selatan perlahan terbentuk dan membantu menyeimbangkan Suhu Bumi.

Berkat Bulan juga Lautan Berombak. Ombak ini sangat vital bagi kehidupan didasar laut. Ombak yang membentuk arus di laut akan membawa sumber makanan dan benih-benih mahluk hidup dasar Laut.

Jika ini terganggu, maka kehidupan mahluk di darat tinggal menunggu hitungan hari saja.

4. Orbit Kacau Bilau


Bulan sendiri bertindak sebagai penyeimbang gerakan orbit dan Rotasi Bumi. Orbit Bumi mengitari matahari akan terganggu dan menjadi tidak stabil, efeknya sama ada kita terpelanting jauh dari matahari atau jatuh ke matahari. Lalu Rotasi, bersiaplah menghadapi pergantian Siang-malam yang kacau bilau dan juga perubahan suhu yang super extreme.


Apa kesimpulan yang kita dapat ?

Bumi bergantung pada Bulan.

Dan setiap apa yang diciptakan oleh Allah Taala, ada manfaatnya.

Sekian .(spaceanswer)

Ulasan

  1. kalau bulan xde, p.ramlee xleh buat lagu "malam bulan di pagar bintang" hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kereta rosak panggil pomen,
Sudah baca harap komen. XD

Catatan popular daripada blog ini

5 Masjid Paling Cantik di Perak

5 Bilik Hotel yang Paling Mahal di Malaysia